Over Martijn:
De Nederlandse bas-bariton Martijn Sanders studeerde aan het Utrechts conservatorium bij Henny Yana Diemer, volgde de operaopleiding aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen bij Vahan Mirakian om daarna in de leer te gaan bij de Amerikaanse tenor James McCray in Den Haag. Nadat hij de eerste prijs wint op het Nico Dostal concours in St Pölten (Oostenrijk), debuteert hij ter gelegenheid van de Wiener Mozartwoche als Papageno in Die Zauberflöte en zingt in datzelfde jaar de rol van Dandini in La Cenerentola tijdens het festival van Rheinsberg. Vervolgens behoort hij tot het solistenensemble van de Wiener Kammeroper, Opera Zuid Maastricht en Theater Aachen.
Martijn Sanders gasteert regelmatig in Amsterdam (Nationale Opera), Enschede (Nederlandse Reisopera), Den Haag (Opera2day), Tokyo en Baden en vertolkt rollen op tal van festivals zoals in Klosterneuburg, Belgrado en Gent.
Tot zijn uitgebreide en zeer divers repertoire behoren rollen als Figaro (Le Nozze di Figaro), Don Giovanni, Papageno, Sprecher ( Die Zauberflöte), Escamillo (Carmen), Amonasro (Aida), Riccardo (I Puritani), Nabucco, Germont (La Traviata), Popolani (Barbe Bleue), Junius (The rape of Lucretia), Tonio (I Pagliacci), Alfio (Cavalleria Rusticana), Melitone (La Forza del destino), Falke (Die Fledermaus), Sagrestano (Tosca), Colline (La Boheme), De Bretigny (Manon), Sacha (Moskva Chereomushki), Action (Westside Story) en Patrocles (King Priam).
Veel lof oogst hij met zijn vertolking van Figaro bij het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v Kenneth Montomery en met zijn debuut als Holländer (Der Fliegende Holländer) in BergArena Halde Haniel o.l.v Vallteri Rauhalammi.
Ook als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op belangrijke podia in binnen- en buitenland. Hij soleert daarbij veelvuldig in werken als de Johannes Passion en Mathäus Passion (Bach), Messiah (Händel), Die Jahreszeiten en Die Schöpfung (Haydn), Ein Deutsches Requiem (Brahms), Requiem (Mozart), Messa di Gloria (Puccini), Stabat Mater en Petite Messe Solennelle (Rossini), Requiem (Verdi), Elias en Paulus (Mendelssohn), Stabat Mater (Dvorak), The Bells (Rachmaninoff) en Carmina Burana (Orff).
Enkele hoogtepunten zijn Bach’s Matthäus Passion met het Residentie Orkest o.l.v Jaap van Zweden, Berlioz’ L’enfance du Christ met het Brabants Orkest o.l.v Michael Tabachnik en Debussy’s La chûte de la maison Usher met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v Edo de Waart.
Bij de fameuze NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw is hij te horen in Protesilaos en Laodamia (Escher), Die Gezeichneten (Schreker), A village Romeo and Juliet (Delius) en Fedora (Giordano) en in de Münchener Philharmonie vertolkt hij bij de Bayerische Rundfunk de rollen van Vitellius (Herodiade) en Johann (Werther).
Martijn Sanders heeft zijn medewerking verleend aan tal van radio- en televisieuitzendingen, waaronder NTR Podium, Tijd voor Max (MAX), Vrije Geluiden (VPRO) en De Wereld Draait Door (VARA). Zijn vertolkingen van Angelotti (Tosca) bij de Nationale Opera en Claudius (Hamlet) bij Opera2Day zijn uitgebracht op dvd.
Hij was veelvuldig te horen bij verschillende orkesten zoals het Concertgebouworkest, Münchener Rundfunkorchester, Symfonieorkest Vlaanderen, het Orkest van het Oosten, het Radio Kamer Orkest, Holland Symfonia, het Nederlands Kamerorkest, het Gelders Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, de Brandenburger Symphoniker, het DoelenEnsemble en de Neue Philharmonie Westfalen. Hierbij werkte hij samen met dirigenten als Matthias Bahmert, Sir Mark Eldar, Lorenzo Viotti, John Nelson, Markus Stenz, Lawrence Renes, Frans Brüggen, Etienne Siebens, Ingo Metzmacher, Otto Tausk, Tan Dun, Antony Hermus, Marco Armiliato, Giampaolo Bisanti en Ed Spanjaard.